تبلیغات
کارگروه سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج - +مرور سریع بیانات در چهارمین نشست اندیشه راهبردی
 
کارگروه سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج
پیشرفت از مسیر مقاومت در سایه ولایت

موضوعات اصلی

جملات طلایی

اهداف نشست‌های راهبردی

 

·         جمهورى اسلامى از برگزارى جلسات نشستهاى اندیشه‌هاى راهبردى چند هدف عمده دارد، كه این هدفها را ما نمیخواهیم فراموش كنیم و از جلوى چشممان خارج كنیم.

·         كشور در مقولات زیربنائى، نیاز شدیدى دارد به فكر، اندیشه، اندیشه‌ورزى. خیلى از مقولات اساسى وجود دارد، كه مى‌بینیم احتیاج داریم به این كه در آنها اندیشه‌ورزى كنیم و فكر را به كار بیندازیم.

·         هدف دیگر، اهمیت ارتباط مستقیم با نخبگان است.

·         نكته‌ى بسیار مهم زمینه‌سازى علمى براى دست‌یافتن به پاسخ سؤالهاى مهم در مقوله‌هاى بنیادین است.

·         كار اصلى، بعد از این جلسه باید شروع شود؛ كه آن هم به دست پژوهشگران و استادان خوشفكر و باانگیزه، هم در حوزه و هم در دانشگاه انجام خواهد گرفت.

منظومه سازی فکری برای آزادی

 

·         بحث آزادى در بین غربى‌ها، در همین سه چهار قرنِ حول و حوش رنسانس و بعد از رنسانس، یك شكوفائى بى‌نظیرى پیدا كرده است.

·         در انقلاب ما آن چیزى كه نگذاشت حوادث و فجایعى[شبیه حوادث انقلاب فرانسه] پیش بیاید وجود امام خمینى بود.

·         تا قبل از مشروطیت، ما یك موقعیتى از آن قبیل كه یك موج فكرى ایجاد كند تا به فكر مقوله‌اى مثل آزادى بیفتیم، نداشتیم.

·         وقتى وارد مقوله‌ى آزادى در مشروطیت میشوید مى‌بینید همان گرایش ضد كلیسائى در غرب كه شاخصه‌ى مهم آزادى بود، در اینجا هم به عنوان ضد مسجد و ضد روحانیت و ضد دین بروز پیدا میكند.

·         ما فقر منبعى نداریم یعنى واقعاً میتوانیم یك مجموعه‌ى فكرى مدون، یك منظومه‌ى كامل فكرى در مورد آزادى تأمین كنیم.

·         جهتگیرى رنسانس، جهتگیرى ضد دینى بود، ضد كلیسائى بود؛ لذا بر پایه‌ى بشرگرائى، انسان‌گرائى و اومانیسم پایه‌گذارى شد.

 

 

نظر اسلام

 درباره آزادی

·         دو تا اصطلاح در آزادى معنوى داریم که یك اصطلاح آن به معناى رها شدن از قیود درونى و پابندى‌هاى درونى است، در مبارزه‌ى با موانع آزادى، این بحث قابل طرح است.

·         اگر بخواهیم نظرات منهاى اسلام را دنبال كنیم، به همان آشفتگى‌هائى دچار میشویم كه متفكرین غربى در زمینه‌هاى گوناگون مبتلایش هستند.

·         در لیبرالیسم، منشأ آزادى، به عنوان حق یا به عنوان یك ارزش، عبارت است از تفكر انسان‌گرائی و در اسلام مبناى اصلى آزادى انسان، توحید است.

·         ما باید به منابع قرآنى و غیر قرآنى و حدیثى مراجعه كنیم، براى اینكه بتوانیم آن منظومه‌ى فكرى مربوط به آزادى را از مجموع این منابع بگیریم.

·         به نظر من از همه مهمتر، این بحث است كه ما راجع به آزادى از منظر حق، به اصطلاح قرآنى عمل كنیم.

نسبت ما با

نظرات غربی

درباره آزادی

·         یكى از بزرگان و پیشروان و بنیانگذاران آمریكاى امروز میگوید اداره‌ى كشور آمریكا باید به دست همان كسانى انجام بگیرد كه ثروت كشور آمریكا در دست آنهاست. این یك اصل كلى است، هیچ ابائى هم نمیكنند.

·         وضعیت واقعیتهاى كنونى زندگى در غرب، همان غربى كه فلاسفه‌اش آن همه در باب آزادى حرف زده‌اند، وضعیتِ واقعاً بدى است.

·         فكر میكنم كه مراجعه‌ى ما به نظرات متفكرین غربى، با پیشكسوتى که در زمینه‌ى فكرآرائى و منظومه‌آرائى و چینش موضوعات كنار هم دارند، به شرط عدم تقلید براى متفكرین ما مفید خواهد بود.



آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


در كل اینترنت
در این سایت
میان صفحات فارسی